25. aug. 2012

Noah`s første jaktprøve


Ja, så var dagen for Noah`s første jaktprøve her. Vi reiste i god tid og ankom Næra lenge før prøvestart. Arrangør var NRK avdeling Gjøvik/Lillehammer, og dommer var Knut Olsen.

Dette var en bevegelig prøve og i dag var det 11 startende hunder, og på førstkommende tirsdag starter det 9-10 til på samme prøve.

Niklas og Noah fikk en liten luftetur før vi sjekket inn med bevis for bestått kvalifiseringsprøve og vaksinasjonskort. Noah og jeg hadde startnr 1!

Like greit å hoppe i det, ikke sant?

Prøveområdet var på Næra, på den gamle leirduebanen og den var lagt opp som en jaktsti, med en god el fotgående mellom de ulike momentene. Vi startet med å gå fotgående noen meter før det gikk 2 markering på vann. Noah markerte begge veldig bra og hentet fint inn begge to. Etter dette gikk vi igjen et stykke før vi fikk flere markeringer på land, også disse spikret Noah. Så var det tid for feltsøk og det var  lite vitring på grunn av lite vind da vi gikk. Noah var nok noe usikker på feltsøket, men fulgte opp vitringene og fikk inn 5 dummier. Nå gikk vi fotgående en stykke før det gikk et skudd mot den dummien som ble lagt ned i starten av prøven og Noah ble sendt ut på en fremmadsending. Han gikk litt langt, så jeg fikk stoppet han, deretter innkalling for å få han i rett område før jeg blåste nærsøk. Og Noah lystret mine fløytesignaler og kom inn med dummien J - så var vi ferdige og det var bare å vente til alle var ferdige før man fikk vite hvordan det hadde gått.

Selv må jeg si meg veldig fornøyd med fotgående og ro ved foten, men selvsagt kan vi bli bedre og det vil jo kreves mer når man kommer opp i høyere klasse, men så langt er jeg fornøyd. Kort sagt så er jeg vel i grunnen fornøyd med det meste men vi trenger mer erfaring og få ”ting” mer befestet.

Så var det tid for premieutdeling og Noah fikk 1 BK på sin første start, 15 måneder gammel J

Kritikk:
SØK: går et bra søk og dekker området bra.
FART OG UTHOLDENHET: ok
NESE: henger bra på vitring
DIRIGERBARHET: vel i hånd
MARKERINGSEVNE: meget bra
SKUDDREAKSJON: ok
ALMEN OPPFØRSEL: U.A
APPORTERINGSLYST: god
APPORTGREP: Gjennomgående gode
SVØMMESETT OG ARBEIDSVILJE I VANN: bra
SAMARBEIDSVILJE: Bra for klassen
SAMMENFATTENDE KRITIKK: En hund som i dag gjennomfører på en trivelig måte. Rolig og fin rundt fører og gjør sikre markeringer. Bra ført.


Premiering: 1 BK

 

HURRA!

 
 

Takk til alle som har støttet og hjulpet oss J

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Stort Grattis till dig och Noah. Ni är såå duktiga. Snyggt jobbat på första starten. Super fin kritik.

    Kram Maggan & Thyra

    SvarSlett