10. aug. 2011

Noah 11 uker


Så har det alt gått en uke til og vi er nå inne i min tredje ferieuke. Er glad for de små snuttene med sol og oppholdsvær som det har vært noen av, selv om det har regnet mye også. I slutten av forrige uke og også en dag denne uken har hundene og jeg reist til Næra med hundetrening som mål. Med Niklas trenes det fortsatt apportering og han er like ivrig som alltid. Det er kanskje ikke de store framganger å spore, men jeg tror det likevel er viktig at Niklas får ”brukt” sine egenskaper og utføre de oppgaver som en retriever er laget for. Vi har trent både på land og vann.

Noah er jo for liten til å være med de store gutta på trening, men han får en liten tur for seg selv før og etter at de andre har fått sitt. (de store gutta er: Mikkel, Rudolf, Gerkan, Winner og Niklas) Den lille valpen får da litt ”valpetrening”: som omfatter innkalling på fløyte, innkalling med navn, følg med,sitt, sitt og bli, ligg, ligg og bli og fot (les utgangsstilling). Dette har vi trent på noen få minutter et par ganger hver dag og jeg tror han begynner å få en viss forståelse for de ulike momentene. Vi skal fortsette samme trening en ukes tid til, så kan vi kanskje sakte med sikkert øke kriteriene. Jeg måtte også prøve om han grep dummien i skogen, for han viste lite interesse for tennisballen for en uke siden, men min engstelse var helt ubegrunnet for ”gripelysten” er der og Noah grep den lille dummien uten noe problem selv i den store spennende skogen. Han kom også tilbake med den, men vi har ikke startet med avleveringer ennå, nå er det ”det å gripe” som er fokuset for å få apporteringen spontan. Nå bare belønnes han for å gripe og bære J.


Noah med sin lille dummy

Her hjemme går det bra med de to lystige flattene. Niklas leker litt med Noah, men overser han også litt. Jeg sier også i fra til valpen, den trenger ikke å henge i ørene på Niklas hele tiden og leken skal ikke bli for heftig. Det er vel noe i det Hundehviskeren sier at det er ikke de andre hundene som skal fortelle hvordan en hund/valp skal oppføre seg, det er faktisk vårt ansvar som hundeeiere å lede den på rett vei. Det er greit å få en hund som greit kan omgås andre hunder man har i sin nærmeste vennekrets på en grei måte, slik har jeg det i dag og slik vil jeg også fortsatt ha det i fremtiden og derfor er jeg nøye på hvem jeg slipper hundene mine sammen med.

Det er en stund siden jeg har vært ute om natta med Noah, han ligger rolig fra ca kl 23:00- 05:30, men han sliter med å roe seg i buret etter ar han da har vært ute en tur, men vi skal få det til, det kommer seg gradvis. I starten så skrek han som en stukket gris i bilen og jeg var nesten flau når jeg kjørte gjennom sentrum for de kunne jo tro at det var firmabilen som kom (sykebil med sirener) J , men det er nå helt stille når vi kjører og han har også roet seg mye når han må ligge igjen i bilen når jeg er på trening med Niklas. Ellers så går det mye i matservering, ut på do og soving, men det er nå digg med en liten valp da! Det blir noen år til neste gang igjen, så jeg skal storkose meg med valpetiden nå for den går så utrolig fort!

Til helgen skal Noah`s mamma Keno (Flatterhaft Covergirl for Gilliam) stille i det svenske flatmesterskapet. Vi krysser fingrene og ønsker Karin og Keno lykke til J.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar