23. aug. 2011

13 uker

Tiden går veldig fort. Det er vel en uke siden jeg startet opp igjen på jobb etter 3 uker med sommerferie. Noah har taklet bra å være alene hjemme sammen med Niklas når jeg har vært på jobb. Men jeg er jo så kjempeheldig å bo så nært jobben at jeg kan stikke innom en snartur hjemme i løpet av vakta for å sjekke hvordan det står til. Noah har også vært med meg på jobb de siste timene noen dager, og han elsker all oppmerksomheten som han får fra mine arbeidskollegaer. Men nå de siste dagene har jeg bare vært innom og luftet valpen. Niklas bjeffer når jeg da kommer, men Noah sitter stille i buret sitt og er helt stille.

Det har blitt tre turer til treningsområdet også, Niklas skal jo selvsagt også ha sitt selv om Noah har flyttet inn. Har hatt noen meget bra treningsøkter med Niklas, men vi har også noen momenter som vi sliter med. En dag trente jeg lydighet med fløyta, og må vel si at i 80 prosent var vellykket. Han stoppet da når han skulle, kom på innkalling, stopp igjen før han ble sendt ut for å hente belønningen. Jeg fikk også stoppet og vinklet han til høyre og venstre. Det er så utrolig moro når det fungerer som det skal J !

Niklas

Noah har blitt en habil bilpassasjer og han har for vane å velte seg over på ryggen, og ligger og sover med alle fire beina rett til værs mens. Han har også blitt meget god til å ligge igjen i bilen uten å bråke. Når vi har vært på treningsområdet så har Noah fått løpe litt sammen med Niklas før han har måttet gå i bilen når jeg har trent Niklas. Og så har Noah fått en liten tur i skogen etterpå sammen med meg. På Næra er det et stort vann, men Noah har bare så vidt vasset litt i kanten, meget forsiktig med å gå i vannet og det er i grunnen greit. Men denne uken gikk han såpass langt ut at han kunne for å fortsatt ha ”bakkekontakt”. Det var nok litt skremmende, men også et spennende fenomen, for har fikk ”rykket” når han kom på fast grunn igjen og etter noen ville runder ytterst på odden så måtte han ut og vasse litt igjen J. Målet er en liten svømmetur før vinteren ankommer.

Noah trener også og et moment på programmet er linjetag mot matkoppen. Han er flink til å sitte og bli og jeg kan gå flere meter foran (kanskje 7-8 meter), sette ned matkoppen, gå tilbake til valpen, sette fløyta i munnen, vise retning og sier UUUT- og da fyker den lille klumpen av gårde i full galopp mot matkoppen og får en kjempebelønning, for matglad er han. Utrolig moro J!

Kloklipping er jo også en treningssak og i dag har han klippet klørne med klotang for første gang og ikke negleklipper. Klørne begynner å bli harde og det var nå bedre å bruke klotang. Jukser litt da, for jeg avledet han med et tyggebein, men det fungerte bra.

Noah 13 uker
Det går fremover med å bli husren også, men ett og annet uhellet med ”vannet” skjer, særlig under ”retrieverrykkene”, hvor han løper og løper og er så toskete at han ikke riktig vet hva han holder på med, men ”visittkortene” legges pent igjen ute i hundegården og han varsler med et lite pip når han er nøden.

Sist uke var vi også hos veterinæren og Noah fikk diverse vaksiner og pass. Der fikk han også veid seg og vekten viste 10,75 kg. Alt vel med gutten, han er rask og frisk.

Jeg har valgt å vaksinere mine hunder mot rabies, da står jeg fritt til å reise til Finland eller Danmark om jeg plutselig skulle få et anfall av ekstrem reiselyst.

Noah er nå også registrert i NKK sin database J. Så da er alle formaliteter i orden så langt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar